Varje månad publicerar vi satirisk, livgivande eller på annat sätt reflekterande illustration och text
Den mekaniska musiken är något av 1800-talets signum. Mekaniska instrument var dyrbara kuriosating under föregående århundraden, men gjordes mer tillgängliga genom industriell framställning.
I Sverige tillverkades vid sekelskiftet 1800 framför allt flöjtur med orgelpipor av orgelbyggare som P. Z. Strand m. fl. Den andra huvudtypen av mekaniska instrument är verk med klockor, stålstavar eller strängar.
Lagringen av den musikaliska informationen (ton, tonlängd och ev. volym) brukar ligga på stiftförsedda valsar (se bild ovan) eller på roterande hålförsedda skivor (som i vårt ljudspår) eller dito upprullade pappersvalsar. Dessa instrument föregår fonografen, men förutsätter ett helt manuellt överförande av ljudinformationen på ett fast medium.
Olika typer av fonografer (grammofoner) blir inte gångbara förrän under 1900-talets första decennium. Speldosan däremot var en enkel, robust och i det närmaste outslitlig ”jukebox”.
Man kan bara hoppas att caféägarna hade råd att skaffa fler melodier än en enda! ”La donna e mobile” från 1851 var en sådan populär landsplågare.
Mot dessa fattig mans spelapparater på café stod det burgnare skiktets levande musikensembler på de ”finare” ställena, som t.ex. Operakällaren, Berns, Blanch´s, Rydbergs, Kung Karl, Hamburger Börs, Viktoria, Grand Hôtel eller Sveasalen.
Mot musik på dessa ställen infördes inget förbud, vilket upprörde allmänheten till den milda grad att tidskriften Fäderneslandet den 9 mars 1898 tog in den ironiska drapan.
Mekanisk speldosa med vals för 8 musikstycken, extra klockspel, foto Peter Häll, Tekniska museet