Varje månad publicerar vi en satirisk eller på annat sätt livgivande illustration eller text.
- en kärlekshistoria satt i musik
"Gustaf Adolph och Ebba Brahe" är en skildring av dessa tu och deras genom Gustafs mor, änkedrottningen Christinas af Holstein styrande och ställande, avbrutna kärlekshistoria. Här tar Gustaf III en personlig hämnd på sin mor, Lovisa Ulrika som på samma sätt la sig i sin sons ungdomliga kärleksliv.
Gustaf Adolph och Ebba Brahe skrev Gustaf III först som en drame (talpjäs) med utgångspunkt i de dokument innehållande deras kärlekskorrespondens, som han lät spåra upp och studera. Dessförinnan hade en redogörelse tryckts, ”Konung Gustaf Adolphs och Fröken Ebba Brahes märkvärdiga kärlekshandel” författat av en viss Gottfried Sack daterad i Stockholm 1 maj 1767. Gustaf III:s Heroiska drame uppfördes ”af Kongl. Hofvet på Drottningholms Theater, den 11 september 1783”. Kungens syster Sophia Albertina spelade där rollen som Ebba Brahe.
Gustaf III arbetade sedan vidare på sin prosatext och gjorde utkast till ett operalibretto som han tillsammans med Johan Henrik Kellgren under 1787 färdigställde. Den nyinkallade Hovkapellmästaren Georg Joseph Vogler gavs samtidigt uppdraget att komponera musiken därtill. Operan hade sin urpremiär den 24 januari 1788.
Den första och den tredje avslutande akten utspelar sig i båda de sceniska versionerna på Kalmar slott där Ebba i första akten, olycklig inväntar, att på änkedrottningens uttryckliga order bli bortgift med Jacob Pontus de la Gardie. Detta är ett drag för att förekomma Gustaf Adolph som befinner sig på Öland för att jaga bort de danska trupper som försökt ockupera ön.
I denna seriösa opera ingår något så ovanligt som en andra akt, helt i folklig miljö, färjeläget vid Öland (mitt emot Kalmar slott på fastlandet) där kung Gustaf Adolph befinner sig mitt i ibland allmogen. Detta gestaltas mästerligt av Abbé Georg Joseph Vogler som här använde sig delvis av original ”svensk nationalmusik” (som man då kallade folkmusiken). Han var ju genom sina vidsträckta studieresor väl förtrogen folkmusik från olika länder och kulturer och han sökte ofta sin inspiration den.
Voglers musikaliska gestaltning som helhet i denna opera är också ovanlig och för tiden avantgardistisk och experimentell. Han genomkomponerar alla scener som i ett pärlband utan avbrott. Den konventionella uppdelningen i recitativ och arior (körer) är här upplöst och Vogler använder sig av ”ledmotiv” ända från Ouvertyren, genom verket till Finalen, för att sammanknyta tankar och känslor.
Illustration, hämtad ur ”KONUNG GUSTAF III:s SKRIFTER (Tryckt hos Carl Delén 1806), av M. R. Heland från andra akten, visande allmogens tacksamhet gentemot Gustaf Adolph som just lyckats att rädda färjkarlen Johans son Sven från att drunkna utanför färjeläget. Vid den knäböjande knekten Svens högra sida knäböjer hans blivande brud Maria. I perspektivet ovanför deras huvuden syns Kalmar slott mellan de rika kulisslövträden