Bon Mot januari 2023

Varje månad publicerar vi en satirisk eller på annat sätt livgivande illustration eller text.

Kungl. Operan 250 år

 

Konsum Stockholm hade i sin almanacka för 1984 som bildtema ”Carl Michael Bellman och hans Stockholm”. - En lovvärd kulturhistorisk satsning som hamnade på mångas vardagliga matbord genom att det också såldes 1 kg pepparkakor i runda plåtburkar som var prydda med två akvarellerade konturetsningar ur almanackan med Stockholmsmotiv av Johan Fredrik Martin (1755 - 1816), yngre bror till Elias Martin (1739 - 1818).


I det ena av motiven på kakburken ”Norrmalmstorg (nuv. Gustav Adolfs torg) i Stockholm med utsikt över Kungl. Slottet, HKH Prinsessans Palais och Operahuset” är torget befolkat av ett virrvarr av stockholmare som alla tycks ha något angeläget ärende eller mål. I bildens vänstra hörn dras vår uppmärksamhet till en ensam figur vid en av portarna till det Adelcrantzka operahuset, invigt med Johann Gottlieb Naumanns opera "Cora och Alonzo" den 30 september 1782. Det är en cellist som med sitt instrument lite nonchalant slängt på axeln är på väg in till dagens repetition.


Vem är denne musiker tänker man då osökt, som bär sitt instrument så oskyddat för väder och vind? I förlängningen funderar vi på detta och lär återkomma …

 

Vi listar här nedan ett urval instrumentalister och kompositörer som var knutna till Kungl. Theatern, de första 25 åren - från institutionens första hemvist i Stora Bollhuset med premiären av operan "Thetis och Pelée" den 18 januari 1773 och Gustaf III:s nya operahus från 1782 till år 1798:

 

Violoncellister: Anton Uriot, Baptiste, Johan G. Simson, Christopher Pihlman, Johan G. Jäger, Gustaf A. Cloos, Carl B. Megelin …

Violinister: Erik Ferling, Elias Carlander, F. B. Augusti, Johan D. Zander, Christian F. G. Berwald, Johan G. Simson, Christian F. Müller, Anders Öhrman, Pierre J. Lambert, Jean P. Deland, Edouard De Puy

Altviolinister: Carl F. Reddewig, Fredrik Kuhlau, Peter Askergren, Fredrik Söderman, Anders Öhrman …

Kontrabasister: Adolfo L. Uttini (son till Francesco A. Uttini), Michael Kraepelien, Frans J. Wirthe …

Oboister och flöjtister: Johan F. Grenser, Johan G. Mayer, Christian L. Kuhlau ...

Valdthornister: Wilhelm Steinmüller, Johann J. Steinmüller ...

Kapellmästare: Francesco Antonio Uttini, Joseph Martin Kraus, Georg J. Vogler, Johann Gottlieb Naumann

 

Äldre Bon Mots


Norrmalmstorg (nuv. Gustav Adolfs torg) och Kungl. Slottet med Gamla Norrbro (riven 1797), Johan Fredrik Martin, akvarellerad konturetsning (detalj), ca 1790. Till vänster i bild syns Gustav III:s nybyggda operahus. Digitala Stadsmuseet


"Adagio d-moll" av Johan Gustav Simson. Här framfört av Sören Jansson, violin och Bernt Malmros, violoncell. Finns som spår #8 på skivan Stockholmskt 1700-tal

 

Denne mångsidige Simson var anställd som violinist i Hovkapellet där han också verkade som repetitör. Simsons älsklingsinstrument lär dock utan tvekan ha varit violoncell, ett instrument som han oftast spelade vid solokonserter, både i Stockholm och på turnéer ute i landets städer.

 

Adagiot är Duons andra och märkligt nog sista sats. Det är en känslosam duett mellan två likvärdiga instrument som avlöser varandra i att föra melodi och att ackompanjera. Simson visste ju av egen erfarenhet hur både violin och violoncell bäst fås att tala.


Mer information om Kungliga Operans historia och om 250-årsjubileet finns att läsa här