Månadens Bon Mot

Varje månad publicerar vi satirisk, livgivande eller på annat sätt reflekterande illustration och text

Makalös brand 1825


Dramatiska teatern som bildades 1788 huserade först i Bollhuset. Detta revs 1792 och teaterverksamheten flyttade året därpå 1793 över till den teaterlokal som inrättats i palatset Makalös vid Stockholms ström intill operahuset. Denna magnifika byggnad uppfördes i mitten av 1600-talet av Magnus Gabriel de la Gardie och hade efter Karl XI:s reduktion 1680 inrättats till arsenal för krigstroféer och annan militaria.


Teaterhistorikern Nils Personne har i sin grundliga källforskning skildrat Makalös brand i den fjärde delen av sin boksvit i VIII delar, "Svenska Teatern" (från tidig medeltid till år 1842), tryckår Stockholm 1915-1922. Den fjärde delen tar upp tiden 1818-1827 och från den citeras här en komprimerad skildring av brandförloppet:

"Torsdagsaftonen den 24 november 1825 inträffade den ohyggliga eldsvåda, hvarigenom Arsenalsteatern i grund ödelades. Med undantag af Drottningholmsteaterns brand 1762 (föregångaren till nuvarande teatern, färdigbyggd 1766 efter ritningar av Adelcrantz) hade Sverige dittills varit förskonadt från liknande olyckor. Affischen för den kvällen upptog Kotzebues femaktsdrama ”Redlighetens seger öfver förtalet” och den lilla enaktskomedien ”En timmas roman”. Salongen var glest besatt, ty det var ett otäckt väder, regn och snöglopp. Under fjärde akten tyckte man sig känna brandos på scenen, men emedan detta händt många gånger förut och då härrört från kakelungnarna under teaterns golf, brydde man sig ej vidare om det. Emellertid märkte sufflören under den stora scenen mellan Jenny (Charlotte Erikson 1794-1862) och hennes tillbedjare, sekreteraren Smith (Olof Ulrik Torsslow, 1801-1881), som just afslöjar sig som den ädle och rike lord Sidney, att rök trängde in i luckan och sprang ifrån de spelande för att be en teaterarbetare att se efter, hvarifrån röken kom (se planritningen här intill). Karlen svarade, att det bara var inbillning. Han kände icke något os. Efter aktens slut omkring half nio började röken sila fram genom kulissrännorna (de rännor i scengolvet som sättstyckena för kulisserna löpte) och nu blef det klart för alla, att elden var lös under scenen. Ridån drogs upp och Lars Hjortsberg*, som spelade major Eldfeldts** roll, framträdde och förkunnande med det allra största lugn för publiken, hvad som händt, och bad alla aflägsna sig i god ordning. De lydde rådet och allesammans undkommo lyckligt den öfverhängande faran. Men icke så de på inre sidan om ridån varande. Elden rasade redan under Hjortsberg då han talade till salongen, och de spelande hunno ej upp i sina loger, utan måste rädda sig i de kostymer, hvari de under kvällen uppträdt. Aktören Lindman höll på att bli innebränd under sina bemödanden att rädda sin egen och Delands tjänsteflickor, hvilka jämte teaterordonnansen Jonson tyvärr blefvo lågornas rov."

 

Lindman blev vid nästa uppträdande mottagen med entusiastiska bifallsyttringar av publiken och blev även av Karl XIV Johan tilldelad en livstidspension.

 

*Lars Hjortsberg 1772-1843

**ett tragikomiskt rollnamn i sammanhanget!


"… Så snart elden fått luft, sedan den sprängt fönstren mellan sydöstra torngafveln och porten åt strömmen, trängde den genom trätrummorna upp i vinden och antände i ett ögonblick alla läkter och bjälkar samt den så kallade kronvinden, hvarigenom hela taket och alla fyra tornen nästan i samma stund stodo i lågor, ehuru elden uppkommit i understa botten. …"

 

"… Ur teaterns magasin och förråder belf ingenting räddadt. Kostymsamlingen led en oersättlig förlust, alldenstund det brann upp öfver hundra kompletta habits habillés af äkta guld och sifverbrokad, sammet och siden med dyrbara broderier …"

 

"… hela den stora affischsamlingen ända från äldre dagar gick upp i rök …samt fullständiga rollböcker från den tiden … Endast det dyrbara musikbiblioteket, som förvarades i sydvästra tornets nedre våning, den enda del af teaterhuset, som stod kvar efter branden, kunde räddas, äfvensom större delen af talscenens manuskriptsamling. …"


Dramatiska Theatern fick efter Makalös brand dela lokal med operaverksamheten i det Gustavianska operahuset. Delar av skådespelare, sångare och orkester var ändå gemensamma för de två skådebanorna. Det dröjde ända till år 1863 att Dramatiska Theatern kunde ta ”Mindre Teatern”, byggd 1842 vid Kungsträdgårdsgatans östra sida ett stenkast från f.d. Makalös, i besittning. Den första föreställningen gick av stapeln den 12 september det året.


Den 7 maj 1888 beslöt riksdagen, genom bondepolitikens inflytande, att helt dra in det statliga anslaget till den hundraårsjubilerande teaterverksamheten (känns tongångarna igen idag?). Bygget av nuvarande Dramatiska Teatern vid Nybroplan kom i gång 1902, finansierat av ett 20-tal lotteriinkomster. Invigning den 18 februari 1908.


Äldre Bon Mots


Palatset Makalös brand den 24 november 1825, målning av Axel Fredrik Cederholm 1780-1828, Digitala Stadsmuseet


Cederholm var aktör vid Operan och Dramatiska Theatern 1800-1820. Han verkade parallellt inom målerikonsten och vann redan i sin ungdom flera pris uti Akademien för de fria konsterna

Christian Friedrich Müller, Sonata per il Violino et Basso, G-moll (Allegro – Grave – Allegro). Publicerad i Musikaliskt Tidsfördrif 1790

 

Här framförd av Sören Jansson, violin och Bernt Malmros, violoncell. Finns som spår #11 på skivan Stockholmskt 1700-tal

Tonarten antyder att här kommer något i ”Sturm und Drang-/Storm och trängtan” - genren. Mycket riktigt: Första satsens Allegro börjar med ett upprört och explosivt tema som är mer en operamässig soloharang i trioler som upprepas men utvecklas på ett annorlunda sätt genom den första reprisens ”Exposition” som avrundas lite mer sångbart och repriseras….

 

Följer gör så en ”Genomföring” som tar upp grundstämningen, men avslutas lite avvaktande och leder över till en lugnande och kraftigt förkortad ”Återtagningsdel” (– en experimentell behandling av den så kallade ”Sonatformen”).

 

Den andra satsen är en sångbar operaaria i mjukaste dur som avslutas i en retorisk fråga som måste få en upplösning av en sista sats (allegro) som återgår till den upprörda stämningen med ett huvudtema som återigen är en krälande fiolharang. Satsen är i ”Rondoform” där huvudtemat avlöses av mildare och sångbarare ”episoder” – satsen avslutas med en ”kadens” i violin solo (utan bas) som blir till en fråga som måste få svar i en ”Coda (svans/avslutning) som är ett uppiskat kort ”stretto” av huvudtemat. 

 

Christian Friedrich Müller blev vid ankomsten till Stockholm ”Andre konsertmästare” i Operakapellet 1780, från 1787 – oktober 1817 ”Förste konsertmästare” och även ”Direktör af instrumentalmusiken”.

 

Lars Hjortsberg

 

Hjortsberg blev vid 11 års ålder (1783) inackorderad hos konsertmästare Müller och hans hustru Caroline Müller, operasångerska och skådespelare. Av Caroline fick den unge Hjortsberg lektioner i sång och deklamation, vilket förde honom rakt in i Stockholms teaterliv. 1786 anställdes den 14-årige Lars vid den franska truppen och fick den erkänt skicklige Monvel som lärare.

 

1788 blev han, efter en kort tid hos Ristells teatergrupp, engagerad av Gustav III till den nygrundade Dramatiska Theatern, en befattning han kom att inneha till den 1 juli 1834, men han uppträdde på scenen sporadiskt vid ”recetter” för kolleger ända till år 1842.

 

Hjortsberg var en av de viktigaste företrädarna för konsten att teatraliskt framföra Bellmans skaldade sånger och av dem som populariserade och stadfäste Bellmans ställning som ”nationalskald” allt framgent.