Varje månad publicerar vi satirisk, livgivande eller på annat sätt reflekterande illustration och text
I slutet av januari år 1797 var Johan Tobias Sergel hos sin gode vän Carl August Ehrensvärd på dennes gård Dömestorp i Halland. Sergel hade återvänt till Dömestorp efter en sejour till Köpenhamn där han umgåtts med konstnärsvännen Abildgaard och bland annat bevistat ett möte i den danska konstakademien, i vilken han blivit invald vid sitt besök tre år tidigare.
När nu Ehrensvärd och Sergel var återförenade så satte vännerna i gång med sin favoritsysselsättning - att duellera i att teckna. De valde att illustrera en anonymt diktad ”visa” – På lifvets mödosamma stråt - ur en populär antologi ”Sommarpromenaden” för år 1794. Sergel, som bara ett år tidigare mist sin käresta, Anna Rella, som han hade två små barn med, var fortfarande märkt av sorgen varför hans bidrag blev de mest melankoliska och allvarliga.
Visans 4:e vers lyder (i Ehrensvärds avskrift efter Sergels diktamen):
så följ då den Glada Lag / Du som på dina öden klandra / förkårtad blir den långa dag / Du grubblande i villor vandra / ”Gjör alla rätt / den usla godt” / och var bestendig mot din flicka / då har du glädjen på din lott / och då kan vi med nöje dricka.
Sergels bild till dess två rader hör till de märkligaste av hans teckningar. Den lånar fritt från Bibelns Nya Testamente med en klassisk, från romersk mytologi hållen, Kristusfigur som delar ut allmosor bland fattiga ("usla") "vanskapta" och sjuka. Inspirationen till dessa gestalter lär Sergel ha hämtat från vännen och kollegan Elias Martin som vid denna tid gjort bilder av samhällets olycksbarn under sina strövtåg i Stockholms fattigkvarter.