Varje månad publicerar vi satirisk, livgivande eller på annat sätt reflekterande illustration och text
När girigheten grufvor sopar
Denna visa av Carolina Åhlström publicerad i Skaldestycken satte i Musik 1807 är en betraktelse över motsatsförhållanden i livet speglade i den ”manliga” respektive den ”kvinnliga” världen.
Tematiken finns ofta i både Anna Maria Lenngrens och Charlotte Cederströms diktning, men är här, hos Carolina extra poängterad med hårdare formuleringar än dessa tu brukar använda. Kanske är det Carolina själv som skrivit dikten och satt denna i musik? Musiken är liksom tematiken i texten tudelad och är mycket väl smidigt och skickligt anpassad, vilket får lyssnaren att tänka att kompositören själv också kanske är textförfattare.
Visan är vald att ingå som ett ledande tema i textbokens ramberättelse som ingår i CD´ns ”Vårt kön så föga det behöfver” koncept. Denna skiva vill speciellt lyfta fram det kvinnliga livsperspektivet i den svenska (och därmed europeiska) historiens bistra av krig vid tiden dominerade verklighet. Som huvudexponenter för det kvinnliga i denna framställning står här annars Anna Maria Lenngren (vars ironiska dikt ”Till min dotter” lånats till skivans lätt provocerande titel) och Charlotte Cederström. Brödraskivan ”Goda gosse glaset töm” bygger på ett mer konventionellt textval.
När gruvor för girig vinning och hopsamlad vinst, symboliserad av ”guldets gömda hopar” exploateras, så föds ängslan för de ihoproffade rikedomarna. De ger varken tillfredställelse eller ro utan skapar bara bekymmer och våndor för de ”mäktiga männen av världen”. Då kan den kvinnliga motparten i stället somna lugn och förnöjd i sin känsla av att inte avundas någon något i den mindre och oskyldigare kvinnligare världen.
I de övriga tre verserna visas samma typ av motsatsförhållande mellan stort och smått – storvulet och småskaligt. Det beskriver mycket tydligt skillnaden mellan mannens och kvinnans värld vid denna tid.