Varje månad publicerar vi en satirisk eller på annat sätt livgivande illustration eller text.
Johan Henrik Kellgren, född 1751, var verkligen ett barn av sin förnuftiga och samtidigt extremt känslosamma tid. Hans ungdomsår infaller under 1770- och 1780-talen, som kom att karaktäriseras som de decennier där ”Sturm und Drang”, eller ”Storm och Trängtan” på svenska, florerade i konst, litteratur och musik. Det är verkligen de stormande känslornas årtionden.
Kellgren bekände sig till upplysningstidens förnuftsdyrkan och starka samhällsengagerande tankar. Hans litterära och journalistiska arbeten kom att präglas av att han ofta använde den dräpande satiren som vapen. Där hade Kellgren en ideologisk medsyster i Anna Maria Lenngren som medverkade i redaktionsarbetet med honom i den av honom och Carl Petter Lenngren år 1778 startade tidningen Stockholms Posten. Detta hindrade inte Kellgren från att skriva de mest svallande kärleksdikter som finns från tiden … en av dessa var "Den nya Skapelsen", en dikt från 1789 som i sin kondenserade form fick sin publicering med musik av honom själv (med lite hjälp av Olof Åhlström) i årgång två, Musikaliskt Tidsfördrif 1790 N. 4 och 5.
Förgäfves ur din åsyn tagen,
Mig blott din tanka unnas mer:
I dina spår af minnet dragen,
Jag endast dig i verlden ser.
I dikten i dess form utan musik återkommer ”Rondot” i början, i mitten och i slutet i den längre dikten som omfattar tolv dubbelstrofer.
Har det någonsin skapats en mer himlastormande skildring av förälskelse och dess konsekvenser än denna musikaliska dikt av Kellgren, så överfylld av stormar och trängtan? Det sägs att Kellgren föredrog att höra sin komposition sjungas av Anna Maria Lenngren!
Porträtt av A M Lenngren, PD, Quelle, Svenska Familj-Journalen 1865