Varje månad publicerar vi en satirisk eller på annat sätt livgivande illustration eller text.
Erik Dahlberg (1625 - 1703) gjorde från 1660-talet och framåt skisser och teckningar som underlag för de slutgiltiga bilderna i monumentalverket från svenskt 1600-tal ”Svecia antiqua et hodierna” där han ville avbilda det gamla och nya Sveriges märkvärdiga byggnader och natur. Verket trycktes vartefter det färdigställdes och kom ut 1716 med 353 gravyrer.
I de flesta teckningar och i de avslutande färdiga kopparsticken brukar dessa byggnader eller naturavsnitt befolkas av staffagefigurer som inte direkt hamnar i fokus. I Dahlbergs teckning från Hammarskog i Uppland är det emellertid människorna som hamnar i förgrunden och som tecknas både livfullt och relativt detaljerat medan husen och grannskapet i bakgrunden i stort sett enbart antyds odetaljerat och ganska (s)vagt.
En spelman spelar ett violininstrument och allmogen dansar runt och i närheten av majstången i livliga skutt och i fartfyllt svängom. Det är intressant att ett stråkinstrument i violinfamiljen spelas i ett folkligt sammanhang vid slutet av 1600-talet. Eftersom gravyren utfördes före år 1682 av J. le Potre eller A. Perelle är detta en av de tidigaste avbildningarna av fiolspelmän i Sverige och visar på hur tidigt fiolen användes i folkmusikaliska sammanhang i Uppland.
Musiken som spelades under det att Dahlberg tecknade kan mycket väl ha varit en slängpolska, en danstyp som flyttat över Östersjön från Polen med musiker därifrån under århundradet. Det bör kanske tilläggas att teckningen är mer schwungfullt utformad än den färdiga officiella gravyren av fransmän i Paris.